Záznam z MIDI zařízení (2) Záznam z MIDI zařízení (1) • MIDI (Musical Instrument Digital Interface), je rozhraní, pomocí něhož lze k počítači připojit další zařízení (které rovněž splňuje standard MIDI) • Typickým příkladem MIDI zařízení mohou být např. elektronické varhany (syntetizátory) • MIDI zařízení neposílá analogový signál, ale signál digitální 12/11/2014 1 Záznam z MIDI zařízení (3) – nástroj, který danou pasáž hraje (piano, housle, varhany, ...) – informace o stisku klávesy - jaká klávesa (jaký tón) byla stisknuta – dynamika úhozu (stisku) klávesy – informace o uvolnění klávesy - jaká klávesa byla uvolněna 12/11/2014 3 • Pro uložení dat pořízených prostřednictvím MIDI rozhraní se standardně používají formáty *.mid, *.rmi a další • Poznámka: – tohoto způsobu záznamu není možné v žádném případě využít pro zaznamenání např. signálu z rádia, nosiče audio CD, magnetofonu atd. 12/11/2014 Syntéza zvuku (1) 4 Syntéza zvuku (2) • Umožňuje syntetizovat zvuk (tón) o zadaných parametrech (výška, délka, nástroj atd.) • Syntéza zvuku je nutná např. pro přehrání: – záznamu pořízeného z MIDI rozhraní – vlastního notového zápisu • Zvuky u každého hudebního nástroje mají podobu cyklu, který se skládá ze čtyř částí: – nástup (Attack) – pokles (Decay) 12/11/2014 2 Záznam z MIDI zařízení (4) • Protože prostřednictvím MIDI rozhraní nejsou zasílány vzorky jednotlivých tónů, je výsledný soubor obsahující tento záznam poměrně krátký • Skutečnost, že jsou zasílány přesné informace o jednotlivých tónech, dovoluje, aby přijímaná data z MIDI zařízení byla zaznamenávána přímo do notové osnovy • Zde na úrovni not mohou být dále modifikována a zpracovávána 12/11/2014 • Při záznamu z MIDI zařízení se již neprovádí vzorkování, ale zaznamenávají se přímo jednotlivé byty zasílané MIDI zařízením • Tyto byty obsahují informace, jako jsou např.: 5 – trvání (Sustain) – doznívání (Release) • Konkrétní hodnoty jednotlivých fází cyklu jsou charakteristické pro každý hudební nástroj • Je potřeba, aby zvuková karta tyto hodnoty co možná nejpřesněji dodržovala • V opačném případě by zvuky ztrácely na věrnosti 12/11/2014 6 1 Syntéza zvuku (3) Syntéza zvuku (4) • Hodnoty nástup, pokles, trvání, doznívání, pak dohromady vytvářejí tzv. ADSR diagram • Pro vlastní vytváření zvuků se používá dvou rozličných mechanismů: – FM syntéza – Wave-Table syntéza 12/11/2014 7 12/11/2014 8 FM syntéza (1) FM syntéza (2) • Realizovaná tzv. FM syntetizátorem (obvod OPL 2, OPL 3 nebo OPL 4, jehož autorem je původně firma Yamaha) • Vychází z faktu, že každé vlnění lze sestavit složením vybrané série sinusových a kosinusových kmitů o patřičné frekvenci a amplitudě • FM syntéza vychází z popisu hudebního nástroje na základě Fourierova rozvoje • S pomocí tohoto rozvoje se potom zvuk těchto nástrojů emuluje jako superpozice několika sinusových (kosinusových) signálů • Takto získaný signál se může ještě dále upravit různými efekty • Jedná se o levnější realizaci, která se svými výsledky zvukům reálných nástrojů pouze blíží a nikdy jich nemůže dosáhnout 12/11/2014 9 12/11/2014 10 FM syntéza (3) FM syntéza (4) • tato řada má periodu T = 2/, kde číslo  se nazývá úhlová frekvence • pro koeficienty ak a bk platí: • Pro přesnou syntézu reálného nástroje by bylo zapotřebí provést superpozici nekonečně mnoha sinusových signálů • Zvukové karty, které používají pouze tento způsob pro vytváření zvuků, jsou vhodné jen pro amatérské použití (ozvučení her apod.) • Poznámka: ak  bk  T 2 T  f (x) cos kx dx 2 T  f (x) sin kx dx pro k  0, 1, 2, ... 0 T pro k  1, 2, ... 0 – Fourierova řada: f (x)  12/11/2014 1 a0  2   a k cos kx  b k sin kx  k 1 11 12/11/2014 12 2 Wave-Table syntéza (1) Wave-Table syntéza (2) • Wave-Table syntéza se používá u kvalitnějších zvukových karet • Tato metoda používá přímo navzorkovaný signál skutečného nástroje uložený ve své vlastní paměti ROM nebo RAM • Je rovněž možné, aby vzorky jednotlivých nástrojů byly uloženy v operační paměti počítače • Protože není možné, aby v paměti byly uchovány vzorky všech výšek tónů od všech nástrojů, je v paměti uložena vždy od každého nástroje pouze sada jeho tónů • Tóny jiných výšek, než ty, které jsou uloženy v paměti, se potom vytvářejí pomocí nejbližšího uloženého vzorku tím, že je tento vzorek přehrán s nižší, resp. vyšší rychlostí • Tímto je možné docílit toho, že přehrávaný tón zní jako tón nižší, resp. vyšší 12/11/2014 13 Reproduktorové soustavy (1) – RMS – Root Mean Square:  y(t) dt 2 t1 15 Reproduktorové soustavy (3) Li Levý reproduktor C Centrální reproduktor Ri Pravý reproduktor S Subwoofer Uživatel Zi Zadní reproduktor L1 Monitor 16 Monitor L1 S R1 12/11/2014 Reproduktorové soustavy (4) • Konfigurace reproduktorových systémů: Monitor • marketingové označení • nemá přesnou definici • „špičkový“ výkon t2 12/11/2014 L1 – PMPO – Peak Music Power Output: • Poměr PMPO:RMS bývá různý 4:1 - 67:1 • efektivní výkon • RMS signálu y(t) v časovém intervalu t1, t2 je definován jako: 1 t 2  t1 14 Reproduktorové soustavy (2) • Základní charakteristikou reproduktorových soustav (zesilovačů) je výkon • Výkon bývá udáván jako: y RM S  12/11/2014 L2 Monitor R1 L1 R2 L2 Stereofonní systém R1 R2 R1 Quadrofonický systém 12/11/2014 C Systém Surround Systém 2.1 17 12/11/2014 18 3 Reproduktorové soustavy (5) Monitor S L1 Monitor L2 R1 L1 R2 L2 C Reproduktorové soustavy (6) S Monitor R1 L1 R2 L2 Monitor S C R1 L2 Systém 5.1 (Surround) 12/11/2014 R2 Z1 Systém 6.1 19 S R1 R2 Z1 Systém 4.1 C L1 Z2 Systém 7.1 12/11/2014 20 Síťová karta (1) Reproduktorové soustavy (7) • Síťová karta (NIC – Network Interface Card, síťový adaptér) je zařízení umožňující připojení počítače do počítačové sítě • Určuje do jakého typu sítě může být počítač připojen Systém 6.1 – – – – Systém 7.1 12/11/2014 21 Ethernet (Fast Ethernet, Gigabit Ethernet) Token-Ring ARCnet ATM (Asynchronous Transfer Mode) 12/11/2014 Síťová karta (2) • Bývá vybavena konektory pro připojení přenosového média: – BNC: pro tenký koaxiální kabel – Canon (AUI): pro silný koaxiální kabel – RJ-45: pro kroucenou dvojlinku 12/11/2014 23 22 Monitor • Monitory jsou výstupní zařízení počítače • Slouží k zobrazování textových i grafických informací • Pracují na principu katodové trubice (CRT – Cathode Ray Tube) • Monitor je připojen přímo ke grafické kartě zasílající patřičné informace, které budou na monitoru (jeho obrazovce) zobrazeny 12/11/2014 24 4 Obrazovka monitoru (2) Obrazovka monitoru (1) • Tvoří hlavní část každého monitoru • Na jejím stínítku se zobrazují jednotlivé pixely • Při práci barevné obrazovky jsou ze tří katod emitovány elektronové svazky • Tyto svazky jsou pomocí jednotlivých mřížek taženy až na stínítko obrazovky • Na zadní stěně stínítka obrazovky jsou naneseny vrstvy tzv. luminoforů – luminofor – látka přeměňující kinetickou energii na energii světelnou • Mísení barev jednotlivých luminoforů odpovídá aditivnímu modelu skládání barev 25 12/11/2014 Obrazovka monitoru (3) – Red – červená – Green – zelená – Blue – modrá • Vlastní elektronové svazky jsou bezbarvé, ale po dopadu na příslušné luminofory dojde k rozsvícení bodu odpovídající barvy 12/11/2014 Obrazovka monitoru (4) • Elektronový svazek je tvořen částicemi stejného náboje (záporného) • Tyto částice mají tendenci se odpuzovat, čímž dochází k rozostřování svazku • Těsně před stínítkem obrazovky se nachází maska obrazovky • Maska obrazovky je v podstatě mříž, která má za úkol propustit jen úzký svazek elektronů 27 12/11/2014 Obrazovka monitoru (5) • Maska obrazovky musí být vyrobena z materiálu, který co nejméně podléhá: Obrazovka monitoru (6) • Řez barevnou obrazovkou: – tepelné roztažnosti – působení magnetického pole Katody s emisní vrstvou 29 g2 g3 g4 Žhavení • Oba dva tyto jevy by způsobily, že elektronové svazky nedopadnou přesně na svůj luminofor, což by se projevilo nečistotou barev • Elektronové svazky jsou vychylovány pomocí vychylovacích cívek tak, aby postupně opisovaly zleva doprava a shora dolů jednotlivé řádky obrazovky 12/11/2014 28 Ostření g5 g6 Stínítko s luminofory • Luminofory jsou ve třech základních barvách: 26 Maska 12/11/2014 Konvergence Wehneltův válec (g1) 12/11/2014 30 5 Obrazovka monitoru (7) Obrazovka monitoru (8) – procházejí přes jednotlivé mřížky (g2 – g6): • Jednotlivé elektronové svazky: • tyto mřížky mají naopak vzhledem ke katodě kladný potenciál • kladný potenciál způsobuje, že elektrony jsou těmito mřížkami přitahovány • platí, že potenciál na mřížce g2 je nejnižší, na g3 vyšší a až na g6 nejvyšší • neustále zvyšující se potenciál má za úkol elektronové svazky táhnout až na stínítko obrazovky – jsou emitovány z nepřímo žhavené katody: • katoda má na svém povrchu nanesenu emisní vrstvu, která umožňuje elektronovou emisi – prochází tzv. Wehneltovým válcem (mřížka g1): • Wehneltův válec má vzhledem ke katodě záporný potenciál • záporný potenciál způsobuje, že elektrony jsou jím odpuzovány a projde jich přes něj jen požadované kvantum • řízením napětí na Wehneltově válci se řídí intenzita jednotlivých elektronových svazků 12/11/2014 31 • Speciální funkci zde má mřížka: – g4 (ostření): • má za úkol zaostřovat elektronové svazky 12/11/2014 32 Typy obrazovek (1) Obrazovka monitoru (9) – g6 (konvergence): • od této mřížky se elektronové svazky postupně sbíhají • k jejich setkání dojde u masky obrazovky, kde se prokříží a dopadnou na své luminofory. • Podle umístění a tvaru otvorů masky a tím i odpovídajícímu nanesení luminoforů je možné rozlišit tři základní typy barevných obrazovek: – obrazovka Delta (Dot Trio): • jednotlivé otvory v masce jsou kruhové a jsou uspořádány do trojúhelníků (velké písmeno delta – ) • stejným způsobem jsou uspořádány i luminofory na stínítku • nevýhodou tohoto typu masky (obrazovky) je velká plocha, která je tvořena kovem masky a která způsobuje větší náchylnost k tepelné roztažnosti 12/11/2014 33 12/11/2014 Typy obrazovek (2) Typy obrazovek (3) • vzhledem k tomuto poskytovaly v minulosti obrazovky typu Delta poměrně nekvalitní obraz • používaly se u prvních barevných televizorů • pozdější zlepšení výrobních technologií umožnilo jejich návrat a používaly u relativně velké části monitorů – obrazovka Inline (Slotted Mask): • otvory v masce jsou obdélníkového tvaru a jednotlivé luminofory jsou naneseny v řadě vedle sebe • obrazovka Inline je dnes nejrozšířenějším typem obrazovky u barevných televizorů • používá se i u některých monitorů Obrazovka Delta 12/11/2014 34 Obrazovka Inline 35 12/11/2014 36 6 Typy obrazovek (4) Typy obrazovek (5) – u telvizorů: • silnějšími pásy masky • maska pak působí o něco hrubším dojmem – obrazovka Trinitron (Aperture Grill): • propagovány zejména firmou Sony • luminofory jsou naneseny v řadě vedle sebe podobně jako u obrazovky typy Inline • maska je tvořena svislými pásy, které ve vodorovném směru nejsou nikde přerušeny • toto řešení s sebou nese problém: Obrazovka Trinitron – pásy masky jsou tenké a na celé výšce obrazovky se neudrží • tento problém se řeší dvěma způsoby: – u monitorů: • natažením dvou vodorovných drátů (cca v jedné třetině a dvou třetinách výšky obrazovky) přes obrazovku • tyto dráty jsou potom na obrazovce vidět (hlavně na světlém pozadí) 12/11/2014 37 Poruchy geometrie obrazu (1) • Vnikají nejčastěji vlivem nepřesného vyrobení vychylovacích cívek (popř. jinou závadou monitoru) • Elektronové svazky nejsou přesně vychylovány, tzn., že neopisují přesný obdélník, ale nějaký obrazec, který vznikne zkreslením tohoto obdélníku • To má za následek, že obraz se nejeví jako obdélník s poměrem stran 4:3, ale vykazuje některou z následujících poruch 12/11/2014 39 Poruchy geometrie obrazu (3) Otočení (Tilt) Horizontální nelinearita – obrazovky Delta a Inline jsou sférické – obrazovka Trinitron je cylindrická 12/11/2014 38 Poruchy geometrie obrazu (2) Ideální obraz Rovnoběžníkovitost (Parallelogram) Lichoběžníkovitost (Trapezoid) Poduškovitost (Pincushion) Soudkovitost Posunutí (Shift) 12/11/2014 40 Poruchy geometrie obrazu (4) Vertikální nelinearita • Poznámky: – v konkrétním případě se mohou vyskytovat i poruchy, které vzniknou složením poruch výše uvedených 12/11/2014 • Poznámka: 41 – je možné, že některé poruchy (soudkovitost, poduškovitost, lichoběžníkovitost, rovnoběžníkovitost) nemusí být vždy osově souměrné – některé poruchy bývá možné napravit pomocí korekcí vyvedených na předním panelu monitoru – pokud tyto korekce monitor nemá nebo jejich rozsah pro nápravu nedostačuje, je nutné provést servisní zásah 12/11/2014 42 7 Parametry monitorů (1) Parametry monitorů (2) • Každý monitor musí být přizpůsoben grafické kartě (např.: MDA, CGA, EGA, VGA, SVGA), ke které má být připojen • Monitory je možné rozdělit do dvou základních skupin: – monochromatické (černobílé): • informace zobrazují pouze v odstínech jedné barvy (obvykle bílá, oranžová, zelená) – barevné (color): • umožňují zobrazovat více různých barev současně 12/11/2014 43 • Velikost obrazovky: – stínítko obrazovky monitoru je tvaru přibližného obdélníku s poměrem stran 4:3 – velikost každé obrazovky je udávána její úhlopříčkou – úhlopříčka udává její celou velikost a nikoliv velikost její aktivní plochy – plocha, na které je možné zobrazit obraz, je vždy o něco menší, např. u 17” monitoru je 15,4” až 16,1” 12/11/2014 Parametry monitorů (3) Parametry monitorů (4) – Běžně používané velikosti obrazovek u počítačů: • 14”, 15”: – monitory určené hlavně pro zpracování informací v textovém režimu – v grafickém režimu jsou vhodné pro rozlišení 800  600 bodů – vyšší rozlišení na těchto monitorech bývá hůře čitelné – ve vyšších rozlišovacích režimech také tyto monitory neposkytují příliš dobré obnovovací frekvence • 17”: – monitory určené pro práci s graficky orientovanými programy (tabulkové procesory, textové a grafické editory, prezentační programy) – lze je použít i pro „amatérskou“ práci s programy CAD/CAM a DTP. – vhodné pro rozlišení 1024  768 bodů až 1280  1024 bodů 12/11/2014 45 • 19” – 21”: – monitory určené zejména pro profesionální práci s náročnými aplikacemi CAD/CAM a DTP – monitory vhodné pro práci s rozlišením 1280  1024 bodů až 1600  1200 bodů (popř. více) • Monitory FS – Full Screen: – monitor je schopen využívat celou viditelnou plochu obrazovky – na obrazovce nevznikají nevyužité černé okraje, do kterých není možné obraz roztáhnout a které byly pozorovatelné zejména u starších 14” monitorů 12/11/2014 Parametry monitorů (5) 46 Parametry monitorů (6) • Obnovovací frekvence: – frekvence, s nimiž (v konkrétním rozlišovacím režimu) elektronové svazky probíhají jednotlivé řádky obrazovky – rozlišujeme dva typy obnovovacích frekvencí: • horizontální frekvence (řádkový kmitočet): – udává, kolik řádků vykreslí elektronové svazky monitoru za jednu sekundu – měří se v kHz • vertikální frekvence (obnovovací kmitočet obrazu): – úzce souvisí s horizontální frekvencí – udává počet obrazů zobrazených za jednu sekundu – měří se v Hz 12/11/2014 44 47 – obecně platí, že čím vyšší jsou tyto frekvence pro dané rozlišení, tím kvalitnější a stabilnější obraz monitor poskytuje – při nízkých frekvencích je obraz nestabilní (poblikává) a při delší práci působí únavu zraku – nestabilita obrazu je zapříčiněna tím, že při nízkých obnovovacích frekvencích dlouho trvá, než elektronové svazky vykreslí na obrazovce všechny řádky – to má za následek, že luminofory mají tendenci po uplynutí takto dlouhé doby pohasínat 12/11/2014 48 8 Parametry monitorů (8) Parametry monitorů (7) – pohasínání a následné rozsvícení luminoforů způsobuje nepříjemné blikání obrazu – konkrétní parametry, které jsou ještě vyhovující a které již ne, jsou silně subjektivní – uvádí se, že při rozlišení 1024  768 by vertikální frekvence měla být minimálně okolo 72 Hz – Poznámka: • při nastavování obnovovacích frekvencí monitoru je nutné mít na paměti, že se zvyšující se frekvencí vzrůstá indukované napětí na vysokonapěťovém transformátoru monitoru 12/11/2014 49 • pokud obnovovací frekvence, pro kterou je monitor určen bude překročena, může dojít ke zničení vysokonapěťového transformátoru a tím i k poškození monitoru • Prokládaný režim (interlaced mode): – tento režim se používá v okamžiku, kdy monitor není schopen zvládnout vysoké obnovovací frekvence pro režimy s vysokým rozlišením – pro zobrazení těchto režimů se obraz rozloží do dvou dílů: • při prvním průchodu elektronových svazků se vykreslí všechny liché řádky • po návratu paprsku se vykreslí všechny sudé řádky 12/11/2014 Parametry monitorů (9) Parametry monitorů (10) – tento systém poskytuje lepší obraz, než kdyby monitor zobrazoval s nízkou frekvencí všechny řádky postupně jako u neprokládaného (noninterlaced) režimu – obraz je však podstatně horší než v případě, kdy monitor dokáže použít vyšší frekvenci a pomocí ní neprokládaně zobrazit celý obraz – prokládaný režim je charakteristický tím, že obraz se chová mírně neklidně – „mrká” a jsou pozorovatelné slabé tmavé vodorovné pruhy – při dlouhé práci s takovým monitorem dochází k únavě zraku 12/11/2014 51 • Digitální ovládání (mikroprocesorové řízení): – ovládání monitoru (jas, kontrast, nastavení geometrie obrazu) je realizováno pomocí digitálních prvků a nikoliv pomocí analogových potenciometrů) – monitory jsou vybaveny pamětí, do níž je možné uložit nastavení obrazu pro různé režimy • Odzrcadlení: – technologie, při které se leptáním, mechanickým zdrsněním nebo nanesením speciální vrstvy na stínítko obrazovky zabraňuje odrazům světla na monitoru 12/11/2014 Parametry monitorů (11) 52 Parametry monitorů (12) • Flat Screen: • Demagnetizace masky obrazovky (degaussing): – monitor, jehož obrazovka má jen velmi malé (popř. žádné) zakřivení • Funkce green: – dovoluje přepnutí monitoru po určité době od posledního ovládání počítače uživatelem (poslední stisk klávesy, poslední pohyb myší apod.) do pohotovostního režimu – v pohotovostním režimu monitor nic nezobrazuje a jeho příkon je podstatně nižší (8 W – 15 W) – po započetí práce s počítačem se opět automaticky přepne do pracovního režimu (u 17“ cca 125 W) 12/11/2014 50 53 – vlivem magnetického pole Země, popř. působením magnetického pole některých předmětů (permanentní magnet, reproduktory apod.) může dojít ke zmagnetování masky obrazovky – zmagnetování masky se projeví jako nečistota barev – demagnetizace je dvojí: • automatická: provádí se vždy po zapnutí monitoru • manuální: provádí se vyvoláním patřičného ovládacího prvku monitoru 12/11/2014 54 9 Parametry monitorů (13) • Multimediální monitor: – monitor vybavený: • reproduktory pro přehrávání zvukových záznamů • popř. mikrofonem pro pořizování zvukových záznamů 12/11/2014 55 10