Grafická karta SVGA (1) Grafická karta SVGA (2) • Grafická karta SVGA (Super Video Graphics Array) je dnes nejpoužívanější typ grafické karty • Skládá se z následujících částí: – procesor (GPU – Graphics Processing Unit): • řídí činnost celé grafické karty • ovládá rozlišení grafické karty, barevnou hloubku a všechny elementy spojené s vykreslováním pixelů na obrazovku • značnou měrou ovlivňuje rychlost celé grafické karty • nejznámějšími výrobci jsou nVidia, AMD/ATI, Matrox 12/11/2014 1 – paměť (videopaměť, frame buffer): • uchovává informace, ze kterých procesor grafické karty vytváří digitální obraz • kapacita videopaměti bývá 1 MB – 2 GB – RAM DAC (RAM Digital to Analog Convertor): • převodník, který přebírá digitální obraz vytvářený procesorem grafické karty • na jeho základě vytváří analogový signál pro monitor – ROM BIOS: • základní programové vybavení (firmware) nezbytné pro činnost grafické karty 12/11/2014 2 Grafická karta SVGA (4) Grafická karta SVGA (3) • Grafický akcelerátor: – Feature Connector: – označení grafické karty, jejíž procesor je schopen samostatně realizovat některé operace používané v počítačové grafice, např.: • konektor, který dovoluje propojit grafickou kartu s dalším zařízením, např. s grafickým koprocesorem, s televizní kartou apod. • • • • • vykreslení určitých grafických objektů antialiasing skrytí neviditelných hran v 3D scéně stínovaní 3D scény přehrávání videosekvencí – umožňuje podstatně vyšší výkon, protože není nutné, aby každý pixel, který se má zobrazit na obrazovce, byl vypočítán procesorem počítače 12/11/2014 3 12/11/2014 Grafická karta SVGA (5) Grafická karta SVGA (6) – procesor počítače pouze vydá příkaz grafické kartě, co má vykreslit (linku, kružnici, obdélník) – vlastní výpočet jednotlivých zobrazovaných pixelů provede specializovaný procesor grafické karty – využití možností grafického akcelerátoru je podmíněno použitím správného programového ovladače, jež je schopen využít všech možností, kterými procesor grafické karty disponuje – současné karty mají většinou integrovánu i akceleraci (některých) funkcí DirectX a OpenGL 12/11/2014 4 5 • Procesor grafické karty je propojen s videopamětí pomocí sběrnice, jejíž šířka bývá 32, 64, 128, 256, 384, 448 bitů • Paměť na grafické kartě bývá realizována jako: – DDR SDRAM – DDR2 SDRAM – specializovaná paměť určená pro grafické karty: • GDDR-3 • GDDR-4 • GDDR-5 12/11/2014 6 1 Grafická karta SVGA (8) Grafická karta SVGA (7) • V minulosti byly používány i jiné typy videopamětí (DRAM, FPM DRAM, EDO DRAM, SDRAM, VRAM, SGRAM, WRAM) • V závislosti na kapacitě této videopaměti a procesoru, který tato karta používá, je možné zobrazovat následující režimy Kapacita video paměti 256 kB 512 kB 1 MB 2 MB 3 MB 4 MB 6 MB 12/11/2014 7 Max. rozlišení 800  600 1024  768 800  600 1600  1200 1024  768 800  600 640  480 1600  1200 1024  768 800  600 1600  1200 1280  1024 1024  768 1600  1200 1280  1024 1600  1200 Barevná hloubka 16 16 256 16 256 65536 16,7 mil. 256 65536 16,7 mil. 256 65536 16,7 mil. 65536 16,7 mil. 16,7 mil. 12/11/2014 8 Grafická karta SVGA (9) Grafická karta SVGA (10) • Minimální kapacita videopaměti nutná pro zobrazení konkrétního grafického režimu je dána vztahem: • Hodnota parametru P je dána barevnou hloubkou: Kapacita video paměti = H . V. P [B] • Kde: – H značí počet pixelů v horizontálním směru – V značí počet pixelů ve vertikálním směru – P značí počet bytů nutných pro zobrazení jednoho pixelu 12/11/2014 9 Barevná hloubka Mocnina dvojky 16 barev 24 256 barev 28 65536 barev 216 16,7 mil. barev 224 Počet bitů 4 8 16 24 Počet bytů 0,5 1 2 3 • Poznámka (označení): – High Color: režim s barevnou hloubkou 65536 – True Color: režim s barevnou hloubkou 16,7 mil. 12/11/2014 10 Grafická karta SVGA (11) Grafická karta SVGA (12) • Režimy True Color pracují s barvami uloženými na třech bytech, které odpovídají modelu RGB: •  kanál již neurčuje žádnou ze základních barev, ale udává míru transparentnosti (průsvitnosti) dané barvy • Tohoto se využívá zejména při výpočtech třírozměrných scén, kde se jednotlivé objekty mohou překrývat, přičemž jejich povrch je částečně průsvitný  tzv. -blending • Vysoká kapacita videopaměti bývá v současné době využívána zejména při zobrazování 3D scén, např. pro: – 1 byte: udává hodnotu červené složky (Red) – 1 byte: udává hodnotu zelené složky (Green) – 1 byte: udává hodnotu modré složky (Blue) • K těmto třem bytům se někdy přidává ještě byte čtvrtý, který vyjadřuje hodnotu tzv.  kanálu 12/11/2014 11 12/11/2014 12 2 Grafická karta SVGA (14) Grafická karta SVGA (13) – Z-buffer: • algoritmus vyžadující dodatečnou paměť pro skrývání neviditelných hran objektů – double buffering: • technika, kdy videopaměť je rozdělena do dvou částí • jedna část vždy obsahuje informace, které se právě zobrazují (např. spočítaný snímek pohyblivé 3D scény) • ve druhé části může probíhat výpočet následujícího snímku • poté, co je další snímek spočítán, dojde k rychlému přepnutí těchto oblastí, tj. z druhé oblasti se informace zobrazují a v první nyní probíhá výpočet 12/11/2014 13 • Současné grafické karty bývají vybaveny: výstupem na analogový monitor (DE-15) digitálním výstupem na LCD panel (DVI) televizním výstupem konektorem HDMI pro připojení TV, DVD apod. • Kromě televizního výstupu mají některé grafické karty také integrovaný video vstup pro připojení např. videopřehrávače, kamery, … • Existují i grafické karty, které jsou osazeny televizním tunerem určeným pro příjem televizního signálu 12/11/2014 12/11/2014 14 Grafická karta SVGA (16) Grafická karta SVGA (15) – – – – • Grafické karty se v minulosti připojovaly do počítače prostřednictvím rozšiřující sběrnice (PC-bus, ISA, MCA, EISA, VL-bus, PCI) • Dnes jsou grafické karty připojovány nejčastěji pomocí sběrnice PCIe, popř. speciálního portu A.G.P. (Accelerated Graphics Port) • Port A.G.P. umožňoval (ve své době) vyšší přenosové rychlosti a komunikace mezi grafickou kartou a procesorem nebyla rušena jinými zařízeními (umístěnými na rozšiřující sběrnici PC bus – PCI) 15 • Pomocí sběrnice PCI Express je možné do počítače zapojit dvě (popř. více) grafických karet, které budou pracovat paralelně a budou produkovat jeden společný výstup • Technologie dovolující toto zapojení se označuje jako SLI (Scalable Link Interface) • Pro využití technologie SLI jsou zapotřebí: – základní deska umožňující zapojení dvou grafických karet – dvě identické grafické karty podporující SLI – můstkový konektor k propojení grafických karet 12/11/2014 16 Grafická karta SVGA (18) Grafická karta SVGA (17) Grafická karta MSI s procesorem nVidia TI 4600 (A.G.P.) Zapojení dvou grafických karet pomocí technologie SLI 12/11/2014 Můstkový konektor 17 Grafická karta MSI s procesorem nVidia FX 5800 (A.G.P.) 12/11/2014 18 3 Port A.G.P. (1) Grafická karta SVGA (19) • Port A.G.P. (Accelerated Graphics Port) je rozhraní, navržené firmou Intel, pro počítače řady PC • Poskytuje mechanismus pro připojování grafických karet • Podstatným způsobem zvyšuje výkon aplikací (oproti sběrnici PCI) pracujících zejména s: – 3D grafikou – videosekvencemi Grafické karty pro sběrnici PCI Express x16 12/11/2014 19 12/11/2014 20 Port A.G.P. (2) Port A.G.P. (3) • Jedná se o speciální port, který je určen pouze pro grafické karty • Poskytuje vyšší přenosovou rychlost než rozšiřující sběrnice, které se dříve využívaly i pro připojování grafických karet • A.G.P. vychází ze specifikace rozšiřující sběrnice PCI • Pracuje s frekvencí 66 MHz a pro přenos dat používá 32bitovou sběrnici 12/11/2014 21 • Podle přenosové rychlosti se A.G.P. port dělí na: – A.G.P. 1x: • definován specifikací A.G.P. 1.0 a A.G.P. 2.0 • maximální přenosová rychlost je 266 MB/s • veškeré přenosy dat jsou synchronizovány s náběžnou hranou hodinového signálu (66 MHz) • používá signálové napětí 3,3 V nebo 1,5 V – A.G.P. 2x: • definován specifikací A.G.P. 1.0 a A.G.P. 2.0 • maximální přenosová rychlost je 533 MB/s 12/11/2014 22 Port A.G.P. (4) Port A.G.P. (5) • vyšší přenosové rychlosti je dosaženo přidáním dalších řídících signálů a prováděním přenosů s náběžnou i sestupnou hranou hodinového signálu (66 MHz) • používá signálové napětí 3,3 V nebo 1,5 V – A.G.P. 4x: • definován specifikací A.G.P. 2.0 a A.G.P. 3.0 • maximální přenosová rychlost je 1066 MB/s • této rychlosti je dosaženo pomocí dalších dvou řídících signálů, které umožňují (bez zvýšení frekvence) zdvojnásobit přenosovou rychlost • používá signálové napětí 1,5 V 12/11/2014 23 – A.G.P. 8x: • definován specifikací A.G.P. 3.0 • během jednoho taktu dovoluje uskutečnit až 8 datových přenosů • maximální přenosová rychlost je 2132 MB/s • používá signálové napětí 0,8 V • je zpětně kompatibilní s A.G.P. 4x: – používá stejný konektor (jako A.G.P. 4x) – využívá stejné signály (jako A.G.P. 4x), ke kterým přidává další signály pro podporu činnosti v režimu A.G.P 8x • dovoluje, aby základní deska byla navržena tak, aby podporovala A.G.P 4x i A.G.P. 8x 12/11/2014 24 4 Port A.G.P. (6) Port A.G.P. (7) • Výhodou A.G.P. portu je i možnost, že grafická karta může pracovat s daty uloženými přímo v operační paměti • Není nutné, aby všechna zobrazovaná data byla nejdříve přenášena do paměti grafické karty • Tato možnost je velmi výhodná zejména při zobrazování realisticky vypadajících scén • U takovýchto scén bývá většinou nutné na povrchy některých zobrazených objektů (z důvodů jejich realistické vizáže) nanést tzv. textury 12/11/2014 25 • Textura je bitová mapa (obrázek), která svým vzhledem vytváří dojem, že objekt má určité vlastnosti (např. je vyroben ze dřeva, z kovu apod.) • Textury zabírají v paměti mnohdy poměrně velikou kapacitu a jejich přenášení do paměti grafické karty může být velmi zdlouhavé 12/11/2014 Port A.G.P. (8) Port A.G.P. (9) • Zapojení grafické karty ke sběrnici PCI: • Před tím, než mohou být libovolná data zobrazena, je nezbytné, provést jejich následující přesuny: Procesor Pentium III L2 Jádro 16 GB/s cache (čip) 3,2 GB/s – HDD  operační paměť: PCI 3,2 GB/s ChipSet Rozhraní HDD PCI slot • data jsou načítána např. z pevného disku, který je připojen k rozhraní zapojenému na PCI sběrnici • takto načítaná data jsou přenášena přes PCI sběrnici do operační paměti Operační paměť – operační paměť  procesor počítače: Textury PCI bus: 132 MB/s Grafická karta • z operační paměti jsou data načítána procesorem počítače, který provede jejich zpracování PCI slot 12/11/2014 27 12/11/2014 Port A.G.P. (10) 28 Port A.G.P. (11) – procesor počítače  operační paměť: • výsledky své činnosti procesor počítače opět uloží do operační paměti – operační paměť  paměť grafické karty: • zpracovaná data jsou zasílána do videopaměti grafické karty • přenos dat do videopaměti je prováděn opět přes PCI sběrnici – paměť grafické karty  procesor grafické karty: • data jsou čtena procesorem grafické karty z videopaměti a následně jsou zobrazována na obrazovce monitoru 12/11/2014 26 29 • Problém: – data, která se mají zobrazit, musí být dvakrát přenášena přes PCI sběrnici – PCI sběrnice má oproti A.G.P. portu nižší přenosovou rychlost – PCI sběrnice bývá mnohdy zatížena i jinými zařízeními (např. rozhraní pevných disků, síťová karta a další) • Z výše uvedených důvodů se pro připojení grafické karty používal A.G.P. port 12/11/2014 30 5 Port A.G.P. (12) Port A.G.P. (13) • Zapojení grafické karty k portu A.G.P.: • Data, která jsou umístěna v operační paměti a jsou přenášena do videopaměti, nemusí být posílána přes PCI sběrnici • Tato data jsou zasílána přímo přes A.G.P. port, který má vyšší přenosovou rychlost a není zatěžován žádným jiným zařízením • U PCI sběrnice se tímto také podstatným způsobem sníží její zatížení Procesor Pentium III A.G.P. Grafická karta 2,1 GB/s 3,2 GB/s L2 Jádro 16 GB/s cache (čip) PCI/A.G.P. 3,2 GB/s ChipSet Textury PCI bus: 132 MB/s PCI slot Rozhraní HDD PCI slot Operační paměť PCI slot 12/11/2014 31 12/11/2014 32 Port A.G.P. (14) Port A.G.P. (15) • V případě použití A.G.P. portu není nutné, aby všechna zobrazovaná data byla přenesena do videopaměti • Je možné, aby si je grafická karta zpřístupňovala přímo z paměti operační • Operační paměť je stránkována a grafická karta potřebuje ke své efektivní práci, aby se z jejího pohledu operační paměť jevila jako souvislá (nikoliv rozdělená na stránky) • Tento problém je řešen na úrovni čipové sady, která, pokud podporuje A.G.P., musí v sobě integrovat obvod GART (Graphics Address Remapping Table) • GART pracuje podobně jako stránkovací jednotka procesoru • GART provádí přemapování adres tak, aby grafická karta mohla pracovat s pamětí, která se jeví jako souvislý blok 12/11/2014 33 12/11/2014 34 Port A.G.P. (17) • Kapacita operační paměti, která je pro grafickou kartu souvislá, se označuje jako tzv. A.G.P. aperture • Velikost A.G.P. aperture lze zpravidla nastavit pomocí programu SETUP • Port A.G.P. je určen pro práci se signálovým napětím: • Jednotlivé typy A.G.P. portu lze rozlišit podle umístění klíčové pozice v jejich slotu • Řezy A.G.P. slotem: – 3,3 V: A.G.P. 1x a A.G.P. 2x – 1,5 V: A.G.P. 1x, A.G.P. 2x a A.G.P. 4x – 0,8 V: A.G.P. 8x 12/11/2014 35 Zadní panel počítače Port A.G.P. (16) 12/11/2014 A.G.P. slot 3,3 V A.G.P. slot 1,5 V Univerzální A.G.P. slot 36 6 Port A.G.P. (19) Port A.G.P. (18) • Obdobně lze rozlišit i A.G.P. karty určené pro port A.G.P. s různým signálovým napětím: Zadní panel počítače • A.G.P. sloty: A.G.P. kata pro signálové napětí 3,3 V A.G.P. slot 3,3 V A.G.P. slot 1,5 V Univerzální A.G.P. karta Univerzální A.G.P. slot 12/11/2014 37 12/11/2014 38 Port A.G.P. Pro (2) Port A.G.P. Pro (1) • Port A.G.P. Pro byl určen zejména pro výkonné grafické stanice • Standard A.G.P. Pro je s A.G.P. zpětně kompatibilní, tj.: – kartu A.G.P. lze použít ve slotu A.G.P. Pro – naopak kartu pro A.G.P. Pro nelze použít ve slotu A.G.P. • V rámci A.G.P. Pro existují dva standardy, jež se liší maximálním příkonem, který může karta odebírat: – A.G.P. Pro50: maximálně 50 W – A.G.P. Pro110: maximálně 110 W • Poznámka: – Maximální příkon pro A.G.P. kartu je 25 W • Slot pro A.G.P. Pro využívá A.G.P. slotu a je po obou stranách rozšířen o další kontaktní segmenty 12/11/2014 39 12/11/2014 I/O karta (1) Port A.G.P. Pro (3) Zadní panel počítače • Řezy sloty A.G.P. Pro: A.G.P. Pro slot 3,3 V A.G.P. Pro slot 1,5 V • IO karta (Input/Output) je deska obsahující tzv. porty pro připojení periferních zařízení • Port je místo spojení procesorové jednotky s komunikačním kanálem a slouží k připojení dalších periferních zařízení • Standardní I/O karta většinou obsahuje: – 2 sériové porty: slouží k připojení např.: Univerzální A.G.P. Pro slot • • • • A.G.P. slot 12/11/2014 40 41 12/11/2014 počítačové myši druhého počítače modemu tiskárny 42 7 I/O karta (2) I/O karta (3) – 1 paralelní port: používán k připojování např.: • tiskáren • diskových pamětí určených pro připojení pomocí paralelního portu (např. HDD, CD-ROM, ZIP) • scanneru • druhého počítače – 1 game port: určený pro připojení křížového ovladače pro hry, tzv. joystick • Dnes bývá I/O karta většinou integrována přímo na základní desce počítače • V případě potřeby je možné, aby v jednom počítači byla osazena více než jedna I/O karta a počítač tak měl více portů • I/O karta: • Dříve byla I/O karta vyráběna buď jako samostatná karta, nebo byla integrována na jedné desce společně s řadičem pružných disků a rozhraním pevných disků ATA (IDE) 12/11/2014 43 12/11/2014 44 Sériový port (2) Sériový port (1) • Data se přenášejí v následujícím formátu: • Určen k připojení: – tiskárny (zejména pro starší jehličkové) – druhého počítače (propojení dvou počítačů bez použití modemu) – modemu – počítačové myši – dalších zařízení 0 Klidový stav 1 0 0 0 1 1 0 0 t Datové bity Stop bit • V klidovém stavu je vždy na lince hodnota 1 • Komunikace začíná Start bitem, který je vždy 0 45 12/11/2014 46 Sériový port (4) Sériový port (3) • Potom následují datové bity (např. 8) • Na jejich konci může (ale nemusí) být přenášen paritní bit, dovolující přenos zebezpečit sudou nebo lichou paritou • Na závěr je přenesen Stop bit (vždy 1), jehož délka může být 1, 1,5 nebo 2 délky bitového intervalu • Počet datových bitů bitů nesmí být příliš vysoký, aby nedošlo ke ztrátě synchronizace mezi vysílající a přijímající stranou 12/11/2014 1 0 • Data se přenášejí po jednom vodiči (v jeden okamžik se přenáší vždy jeden bit) 12/11/2014 Paritní bit Start bit TxD 47 • Parametry komunikace prostřednictvím sériového portu: – rychlost: • počet bitů vysílaných za jednu sekundu • např. 110, 300, 1200, 2400, 4800, 9600, 19200, 38400, 57600 – počet datových bitů: 4, 5, 6, 7, 8 – parita: sudá, lichá, popř. žádná – délka stop bitu: 1; 1,5; 2 • Sériové porty bývají z počítače většinou vyvedeny pomocí dvou 9kolíkových zástrček Canon 12/11/2014 48 8 Paralelní port (1) Paralelní port (2) • Paralelní port měl původně sloužit jako alternativa k pomalejšímu sériovému portu pro připojování tehdejších výkonných jehličkových tiskáren • Paralelní port používá: • 5 stavových (status): přenáší signály z tiskárny (periferie) do počítače: – Ack (Acknowledge): indikuje přijetí znaku (konec jeho tisku) – Busy: indikuje, že tiskárna je zaneprázdněna a že nemůže přijímat data – PE (Paper Empty): indikuje, že tiskárna nemá papír – Select: indikuje, že tiskárna je připravena k činnosti (on-line) – Error: indikuje vznik chyby – 17 signálových vodičů: • 4 ovládací (control): přenáší signály z počítače do tiskárny (periferie): – Strobe: indikuje platnost dat na datových vodičích – AutoFeed: dává instrukci tiskárně, aby automaticky vkládala LF za každý CR – SelectIn: indikuje, že tiskárna byla zvolena – Init: používá se pro RESET (inicializaci) tiskárny 12/11/2014 49 • 8 datových (data): přenáší data z počítače do tiskárny – 8 zemnících vodičů • Paralelní port byl takto původně určen pro přenos dat pouze v jednom směru (počítač  tiskárna) 12/11/2014 50 Paralelní port (3) Paralelní port (4) • Komunikace mezi počítačem a tiskárnou pak probíhá podle následujícího diagramu: Platná data Data Strobe Busy Ack t1 t2 t3 t4 12/11/2014 51 • Tento režim paralelního portu bývá označován jako Centronics (Compatibility mode, SPP – Standard Parallel Port) • Přenosová rychlost paralelního portu v režimu SPP je cca 150 kB/s • Později se objevují požadavky pro připojování i jiných periferií (HDD, CD-ROM, scanner atd.) prostřednictvím paralelního portu, které vyžadují přenos dat i opačným směrem 12/11/2014 52 Paralelní port (5) Paralelní port (6) • Přenos dat opačným směrem (periferie  počítač) je možné realizovat: – použitím obousměrných portů: • EPP (Enhanced Parllel Port): – – – – navržen firmami Intel, Xircom a Zenith všechny datové přenosy probíhají během jednoho ISA cyklu dosahuje přenosových rychlostí (500 kB/s – 2 MB/s) připojené zařízení tak může pracovat na podobné úrovni jako zařízení připojené k ISA sběrnici – určen k připojování zejména zařízení jako jsou HDD, CDROM, ZIP disky atd. – přidáním reverzního režimu: • Nibble Mode: – pro přenos dat z periferie do počítače využívá stavové signály – jeden byte přenáší po čtveřicích bitů (nibble) – je realizovatelný prakticky na všech standardních paralelních portech – dovoluje přenos rychlostí zhruba 50 kB/s • ECP (Extended Capability Port): • Byte Mode (Enhanced Bi-directional Port): – navržen firmami Hewlett Packard a Microsoft – určen k připojování scannerů a výkonných (laserových) tiskáren – poskytuje přenosovou rychlost nad 1 MB/s – pro přenos dat využívá datových vodičů – realizovatelný asi na 25 % dřívějších paralelních portů, které dovolují využít datové vodiče i pro opačný přenos dat 12/11/2014 53 12/11/2014 54 9 Zvuková karta (1) Paralelní port (7) • Paralelní port je z počítače vyveden prostřednictvím 25kolíkové zásuvky typu Canon • Zvuková karta (sound card) je zařízení, které slouží k počítačovému zpracování zvuku • Je určena zejména k záznamu zvuku a jeho zpětné reprodukci • Ke zvukové kartě lze připojit např.: – – – – – 55 12/11/2014 56 Zvuková karta (3) Zvuková karta (2) Centrální repro, Subwoofer Analog • Zvukové karty SoundBlaster: CD-ROM Digital Audio kabel DAT, MiniDisc Dig./Anolog Out Line Out Rear Out Zvuková Line In karta Mic In MIDI/Game CD-In MIDI-Out MIDI-In MIDI-In MIDI-Out Zesilovač Zesilovač Magnetofon (jiný zdroj) Přední reproduktory – elektronické hudební nástroje (např. elektronické varhany, syntetizátory apod.) Zadní reproduktory 12/11/2014 sluchátka reproduktory zesilovač mikrofon externí zdroje (rádio, magnetofon, ...) Mikrofon Joystick 12/11/2014 57 12/11/2014 58 Záznam analogového signálu (1) Záznam analogového signálu (2) • Typickými zdroji poskytujícími analogový signál jsou např. mikrofon, rádio, magnetofon, audio CD apod. • Takovýto signál se skládá z vln (kmitů) o nestejném tlaku, který je vytvářen ve vzduchu hlasivkami, hudebními nástroji nebo přírodními silami • Počítač (jako digitální zařízení) není schopen analogový signál přímo (ve své původní podobě) uchovávat • Analogový signál tedy musí být převeden na signál digitální • Tento proces převodu bývá na zvukové kartě prováděn pomocí převodníku ADC (Analog to Digital Convertor) • Převod se uskutečňuje metodou označovanou jako vzorkování (sampling) 12/11/2014 59 12/11/2014 60 10 Záznam analogového signálu (4) Záznam analogového signálu (3) • Vzorkování pracuje tak, že v každém časovém (pevně stanoveném) intervalu je zjištěn a zaznamenán aktuální stav signálu (tzv. vzorek – sample) • Čím kratší je tento interval, tím vyšší je tzv. vzorkovací frekvence, tím více vzorků bude pořízeno a tím bude výsledný záznam kvalitnější (bude také pro své uložení vyžadovat větší kapacitu paměťového média) 12/11/2014 61 • Příklad: – původní analogový signál o délce 1 sekunda: – vzorkování s fv=10 Hz a rekonstruovaný signál: 12/11/2014 62 Záznam analogového signálu (5) Záznam analogového signálu (6) – vzorkování s fv=20 Hz a rekonstruovaný signál: • Je nezbytné, aby každý odebraný vzorek byl kvantifikován • To znamená, že je nutné stanovit počet bitů pro uchování jednoho vzorku a tím i stanovit počet úrovní (tzv. hloubku vzorkování), které jsme schopni rozlišit • Takto stanovený počet navzájem rozlišitelných úrovní mezi jednotlivými vzorky je dalším parametrem, který výrazně ovlivňuje kvalitu zaznamenaného signálu • Hodnota vzorku je obecně reálné číslo, které má nekonečný desetinný rozvoj • Takové reálné číslo však není možné (s nekonečnou přesností) v počítači uchovat 12/11/2014 63 Záznam analogového signálu (7) • Příklad: 12/11/2014 64 Záznam analogového signálu (8) – kvantifikace do 17 úrovní a rekonstruovaný signál: – původní analogový signál o délce 1 sekunda: – kvantifikace do 9 úrovní a rekonstruovaný signál: 12/11/2014 65 12/11/2014 66 11 Záznam analogového signálu (9) • Při záznamu analogového signálu se běžně rozlišují následující úrovně kvality: Vzorkovací frekvence Počet bitů na vzorek Počet vzorků Telephone Quality 11025 Hz 8 1-mono 11 kB/s Radio Quality 22050 Hz 8 1-mono 22 kB/s CD Quality 44100 Hz 16 2-stereo 172 kB/s Kvalita • Shannonova (Nyquistova) vzorkovací věta: Délka digitálního záznamu – Signál spojitý v čase je plně určen posloupností vzorků odebíraných ve stejných intervalech, je-li jejich frekvence větší než dvojnásobek nejvyšší frekvence v signálu • Lidské ucho vnímá zvuky ve frekvenčním rozsahu 16 Hz – 20 Hz až 16 kHz – 20 kHz  frekvence 44,1 kHz použitá pro CD kvalitu je (by měla být) dostačující • Při záznamu tímto způsobem se využívá Shannonovy vzorkovací věty 12/11/2014 Záznam analogového signálu (10) 67 12/11/2014 68 Záznam analogového signálu (11) Záznam analogového signálu (12) • Z Shannonovy věty také vyplývá, že pokud dojde ke snížení vzorkovací frekvence, budou ve výsledném záznamu chybět vyšší frekvence, což se při přehrání projeví jako ztráta výšek • Pro uložení takto zaznamenaného signálu do souboru se používá nejrůznějších standardních formátů, jako jsou např. *.wav, *.voc, *.aiff, *.au a další • Protože záznam tímto způsobem vede při vyšší kvalitě záznamu ke vzniku velmi dlouhých souborů, existují algoritmy dovolující provést ztrátové komprese (např. ADPCM, MP3 apod.) • Tyto algoritmy podstatným způsobem (pro lidské ucho) kvalitu výsledného záznamu neovlivní 12/11/2014 69 12/11/2014 70 12